Waar bestaat Inzichtelijk voor groep 1-2 uit?
Niet ieder kind ontwikkelt zich op hetzelfde niveau. Het afstemmen van het onderwijsaanbod op de eigen ontwikkeling van elke leerling is daarom van essentieel belang.
Als leerkracht ben jij regisseur bij het plannen van een betekenisvol aanbod. Inzichtelijk ondersteunt en zorgt voor differentiatie in het aanbod. Via de maandelijkse werk- en zorgcyclus van registreren, observeren, signaleren en borgen, wordt het behalen van vooropgestelde doelen op gedegen en efficiënte wijze geborgd. Centraal hierbij staan verwondering, écht ervaren en het spelenderwijs leren.
Lees hieronder meer over de verschillende stappen in de werkcyclus van Inzichtelijk
Jaarplanning
Inzichtelijk werkt vanuit doelen. Niet een lessencyclus, maar het doel staat centraal. De leerlingen moeten continu worden uitgedaagd in een betekenisvolle situatie. Verdieping in doelen waar de leerling sterk in is, maar ook extra aandacht en extra in-oefening bij de doelen waar de leerling moeite mee heeft.
De tussendoelen groep 1-2 zijn verdeeld over de maanden van het schooljaar. Elke maand komen verschillende doelen als ‘speerdoel’ terug. Dit zijn de doelen waar je in deze maand specifiek aan werkt, observeert, registreert en evalueert. De speelhoeken van de leerlingen zijn zo ingericht, dat ze spelenderwijs in aanraking komen met deze speerdoelen. De doelen worden gedurende het schooljaar regelmatig herhaald.
Dit is uitgewerkt aan de hand van de Inzichtelijk werkcyclus voor de volgende vakgebieden:
- Beginnende geletterdheid en mondelinge taalvaardigheid
- Beginnende gecijferdheid
- Motoriek
- Bewegingsonderwijs
De sociaal-emotionele ontwikkeling en spelontwikkeling staan aan de basis van deze werkcyclus.
De doelen zijn gebaseerd op de kern- en tussendoelen zoals vastgesteld door het ministerie van onderwijs en de hierbij opgestelde tussendoelen van SLO.
Differentiatieplan
Inzichtelijk werkt met differentiatieplannen. Dit zijn praktijkgerichte en kant-en-klare groepsplannen. De doelen zijn concreet en gedifferentieerd uitgewerkt in een A, B en C aanbod.
Dit geeft inzicht in de leerlijn van de leerlingen: Elke maand wordt duidelijk wat het basisaanbod voor de leerlingen is en wanneer een leerling bijvoorbeeld meer verdieping en verrijking aankan of dit zelfs overstijgt.
Het is ook mogelijk om voor een (groepje) leerling(en) individuele doelen te stellen. Je hebt direct je individuele handelingsplan!
Weekoverzicht
Inzichtelijk is een compleet systeem. Niet alleen de registraties van ontwikkeling bij leerlingen wordt gevolg en geregistreerd, Inzichtelijk fungeert ook als planningssysteem.
Vanuit een dag- of weekplanning plan je het onderwijsaanbod. Door dit digitaal bij te houden maak je gebruik van handige tools zoals het overzetten van een activiteit naar de volgende dag/week, een logboek en het bijhouden van individuele leerlingactiviteiten. Deze worden vervolgens in het individuele leerlingoverzicht per leerling weergegeven.
Observatielijst
In de observatielijst registreer je de geobserveerde ontwikkelingen.
De gedifferentieerde doelen uit het groepsplan staan kort en krachtig bovenaan de observatielijst vermeld. Tijdens het spelen en werken in de klas observeer en begeleid je de leerlingen. Tijdens deze momenten wordt een heleboel waargenomen. Deze waarnemingen worden in de observatielijst verwerkt.
Doel: Je waarnemingen snel, overzichtelijk en efficiënt registreren. Met één klik kan je aangeven of een leerling een vaardigheid beheerst.
Evaluatie
Aan het eind van de maand worden de speerdoelen geëvalueerd. Het systeem houdt bij welke kinderen bepaalde doelen niet hebben behaald. Je koppelt hier vervolgens een actie aan.
Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen het doel te laten rusten, maar zodra het doel weer aan bod komt extra goed naar dit doel te kijken bij dit kind. Door dit in de evaluatie aan te geven onthoudt het systeem dit. Zodra het doel weer aan bod komt, word je hier automatisch aan herinnerd.
Alle evaluaties en resultaten zijn terug te vinden in het leerlingoverzicht. Hier kun je alle ingevoerde gegevens van een leerling terugvinden. Handig bijvoorbeeld voor dossieropbouw of om te gebruiken tijdens een oudergesprek.
Uit de praktijk, voor de praktijk
- Doel- en handelingsgericht werken voor peuters en groep 1-2.
- Ontstaan en ontwikkeld in de praktijk.
- Geeft leerkrachten zicht op de doorgaande leerlijnen, de onderwijsbehoeften van de leerlingen en inzicht in hun opbrengsten.
- Dit geeft duidelijkheid en rust.
Hoe ziet Inzichtelijk eruit
Nieuwsgierig naar hoe Inzichtelijk eruit ziet? Hieronder een korte impressie van Inzichtelijk Digitaal. Zelf ervaren hoe het werkt voor je school of klas? Vraag dan een informatiebijeenkomst aan.