Visie Inzichtelijk
Jonge kinderen leren via ontdekken, ervaren, exploreren en imiteren.
Het is de taak van de pedagogisch medewerker of leerkracht om de omgeving zo in te richten dat de kinderen via deze natuurlijke manier van leren gestimuleerd worden in hun ontwikkeling. Het doel- en handelingsgericht werken in Inzichtelijk sluit hierbij aan. Aan de hand van gedifferentieerde doelen geeft de leerkracht of de pedagogisch medewerker zelf het aanbod in de groep vorm, terwijl de cyclische manier van werken en registreren er tegelijkertijd voor zorgt dat ieder kind wordt gevolgd in zijn ontwikkeling.
Met Inzichtelijk krijgt de pedagogisch medewerker of de leerkracht inzicht in de ontwikkeling van het kind en de leerlijn. Er wordt immers vanuit doelen gewerkt. Hierdoor is er ruimte voor betekenisvol spel en spelenderwijs leren. Er wordt afgestemd op de onderwijsbehoeften van elk kind, zonder de leerlijnen uit het oog te verliezen.
Inzichtelijk is een compleet systeem. Niet alleen de observaties van ontwikkeling bij kinderen wordt gevolgd en geregistreerd, maar Inzichtelijk fungeert ook bijvoorbeeld als planningssysteem.
“Met Inzichtelijk heb je overzicht op de hele groep en zie je ieder kind!”