Wie zijn wij?
De oprichters van Inzichtelijk Onderwijs zijn Monique Ghijsen en Roos van Noord, zij hebben samen Inzichtelijk ontwikkeld. Monique en Roos zijn beiden werkzaam in het primair onderwijs.
“Uit de praktijk, voor de praktijk”
Inzichtelijk is ontstaan vanuit kennisdeling.
De afgelopen jaren is er sprake van veel nieuwe ontwikkelingen, zowel in de peuterspeelzalen als in het onderwijs. Termen als HGW, OGW, groepsoverzichten, handelingsplannen, groepsplannen, (onderwijs)behoeften en afstemming zijn niet meer weg te denken. In de peuterspeelzalen en op scholen wordt hard gewerkt aan het implementeren van deze punten in hun dagelijkse aanbod en aanpak. Het neerzetten van een kwalitatief goed aanbod voor elk kind is een belangrijk en ingewikkeld proces dat nog lang niet overal is afgerond.
Inzichtelijk biedt pedagogisch medewerkers en leerkrachten een kapstok voor een goed aanbod dat met plezier wordt gegeven. Inzichtelijk ondersteunt bij het doelgericht denken, zicht krijgen op de doorgaande leerlijnen en een goed afgestemd en verweven aanbod in de groep vormgeven. Daarnaast kunnen de bevindingen vanuit de observaties en diagnostische gesprekken in Inzichtelijk worden geregistreerd. Spelenderwijs en betekenisvol leren staan hierbij centraal.
“Samen zijn we sterk”
Al vanaf 2013 delen we Inzichtelijk voor groep 1-2 met onze collega’s. Sindsdien hebben we een behoorlijke ontwikkeling doorgemaakt. Van papier zijn we overgestapt op digitaal, waarbij we de werkwijze continu vanuit de praktijk aanscherpen. In 2016 hebben we de werkwijze uitgebreid met Inzichtelijk voor peuters. Ook is Inzichtelijk er inmiddels voor de groepen 3. Hiermee ambiëren we de doorgaande ontwikkeling van het jonge kind te borgen. Natuurlijk zitten we niet stil en blijft Inzichtelijk in ontwikkeling. De werkwijze voor de bestaande groepen blijven we kritisch bekijken en optimaliseren. Daarnaast zijn er pilotscholen die ook in de groepen 4 t/m 8 met Inzichtelijk werken. Inmiddels bestaat Inzichtelijk uit een heel team. Inzichtelijk wordt geregeld uitgebreid en aangepast aan de nieuwste ontwikkelingen of inzichten van collega’s die met Inzichtelijk werken; samen zijn we sterk!
“Rust”
We zijn trots op Inzichtelijk. We krijgen uit de praktijk terug dat Inzichtelijk houvast, inzicht en vrijheid geeft aan de pedagogisch medewerker/leerkracht om het aanbod in te vullen naar de (onderwijs)behoeften van de kinderen. Eén digitale omgeving waarin zowel de ontwikkeling wordt gevolgd, als alle administratie kan worden gedaan. Het geeft rust dat de differentiatie op de doelen vast ligt, er zicht is op de doorgaande leerlijnen, je zeker weet dat alle doelen voldoende terugkomen en je de kinderen blijft zien. Een beredeneerd aanbod met vrijheid om het aanbod spelenderwijs en betekenisvol in te richten. Het jonge kind mag kind blijven en leren via ervaren, ontdekken en spelen, terwijl de leerkracht/ pedagogisch medewerker weet dat dit gebeurt in een leerrijke omgeving met een efficiënt volgmodel.
Met kleine stappen, maak je een groot verschil!